Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
00:00 - 01:00
Μαρία Μαρκοπούλου
01:00 - 03:00
Ηρακλής Ευστρατιάδης
03:00 - 05:00
Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
05:00 - 06:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
06:00 - 06:10
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος
06:10 - 07:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
07:00 - 07:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος
07:05 - 08:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
08:00 - 08:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Χάρης Παναγιώτου, Νίτσα Παύλου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος
08:05 - 08:30
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος
08:30 - 09:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
09:00 - 09:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος
09:05 - 10:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
10:00 - 10:10
Έλενα Χειλέτη
10:10 - 11:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
11:00 - 11:05
Έλενα Χειλέτη
11:05 - 12:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
12:00 - 12:05
Χαρά Γεωργιάδη
12:05 - 13:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
13:00 - 13:30
Πόλυς Χαραλάμπους, Κωνσταντίνος Νικολάου
13:30 - 15:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα Deutsche Welle
15:00 - 15:10
Χάρις Πισσουρίου, Δανάη Χρίστου
15:10 - 16:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
16:00 - 16:05
Χάρις Πισσουρίου, Δανάη Χρίστου
16:05 - 17:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
17:00 - 17:10
Γιώργος Παυλίδης
17:10 - 18:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
18:00 - 18:05
Γιώργος Παυλίδης
18:10 - 19:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
19:00 - 19:10
Φάνης Κρίγκος
19:10 - 21:00
Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
21:00 - 22:00
Μαρτίνος Περδίκης
22:00 - 00:00
44 %
S
12.9 km/h
59 %
NW
12.9 km/h
55 %
N
9.5 km/h
E
9.8 km/h
45 %
N
15 km/h
99 %
NW
2.9 km/h

Σχέδιο ΣΒΑΚ: Παρουσιάστηκε την Πέμπτη η τελευταία δημόσια διαβούλευση για την αστική κινητικότητα Λεμεσού

Με έντονες ανησυχίες από το κοινό και με αισιοδοξία από την πλευρά των συντελεστών, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη το βράδυ στο ΤΕΠΑΚ, στη Λεμεσό, η 5η και τελευταία δημόσια διαβούλευση για την Ανάπτυξη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Λεμεσού, που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα σχέδια αλλαγής του κυκλοφοριακού, της συγκοινωνιακής υποδομής και της κινητικότητας της Λεμεσού ευρύτερα.

Κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης πραγματοποιήθηκε η τελευταία παρουσίαση του ΣΒΑΚ, η οποία αποτελείτο από τέσσερις θεματικές: το τελικό ΣΒΑΚ Λεμεσού – μέτρα και πολιτικές, το σχέδιο υλοποίησης του ΣΒΑΚ, το σχέδιο παρακολούθησης και αξιολόγησης του ΣΒΑΚ, και το Σχέδιο Πολιτικής Μάρκετινγκ του ΣΒΑΚ Λεμεσού. 

Μετά από την παρουσίαση της κάθε ενότητας γινόταν ολιγόλεπτος δημόσιος διάλογος ανάμεσα στην επιτροπή που ανέλαβε την παρουσίαση του έργου και τους παρευρισκόμενους. Στη σημερινή διαβούλευση για το ΣΒΕΚ συμμετείχαν τα μέλη της επιτροπής του σχεδίου, Δήμαρχοι της μείζονος Λεμεσός, μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Λεμεσού, επιχειρηματίες, μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου της Λεμεσού, πολίτες και φοιτητές.

Στην παρουσίαση του ο Υπεύθυνος Συντονιστής του έργου, Δημήτρης Δημητρίου, ανέφερε ότι το σχέδιο έχει τρεις κύριους στόχους: την ελαχιστοποίηση του κόστους, την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων και ταυτόχρονα την αύξηση του οφέλους για το περιβάλλον, και τέλος τη μεγιστοποίηση του δημόσιου συμφέροντος. 

Έχοντας ως τελικό στόχο υλοποίησης το έτος 2030, η μελέτη του ΣΒΑΚ ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2017 και εκπονήθηκε από τρεις εταιρείες, από τρεις χώρες (Γερμανία, Ελλάδα και Κύπρο). Ουσιαστικά, το ΣΒΑΚ αποτελεί ένα στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο για την αστική κινητικότητα, που σκοπό έχει να ικανοποιήσει τις ανάγκες των πολιτών και των επιχειρήσεων. Η διαδικασία μέχρι το τελικό στάδιο περιέχει 31 βήματα και προϋποθέτει την εμπλοκή των αρμόδιων φορέων, αλλά και των πολιτών. Σημειώνεται ότι το έργο συγχρηματοδοτείται από το ταμείο Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (85%) και την Κυπριακή Δημοκρατία (25%).

Στην εισαγωγική του ομιλία πριν την παρουσίαση του έργου, ο Δήμαρχος Λεμεσού, Νίκος Νικολαϊδης, ανέφερε ότι η μείζονος Λεμεσού πήρε αναμφισβήτητα μια θεαματική ανάπτυξη, που δυστυχώς, όμως, δεν ήταν ισορροπημένη. Σημείωσε ότι οι προσδοκίες που υπάρχουν από το ΣΒΑΚ είναι όπως καταλήξει σε κάποια πορίσματα και εισηγήσεις που θα βοηθήσουν στην επίλυση των προβλημάτων, τονίζοντας, ωστόσο, ότι θα πρέπει να καταλήξουμε σε ρεαλιστικές και υλοποιήσιμες δράσεις.

Το μεγαλύτερο μέρος της παρουσίασης του ΣΒΑΚ έγινε από τον Απόστολο Μπιζάκη, Διευθύνωντα Σύμβουλο της Εταιρείας TREDIT, που έχει την έδρα της στη Θεσσαλονίκη. Κατά τη διάρκεια της πραγματοποιήθηκε μια εκτενής παρουσίαση της μελέτης του σχεδίου, ενώ έγινε εστίαση στους τομείς της δημόσιας συγκοινωνίας, της πεζής μετακίνησης, της μετακίνησης με ποδήλατο, του οδικού δικτύου, των πολιτικών στάθμευσης και της οδικής ασφάλειας.

Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε σαφώς στην ανάγκη για εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, καθώς και στη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου (που σήμερα η χρήση του ανέρχεται σε ποσοστό 92% στη μετακίνηση των πολιτών), στην προώθηση του ποδήλατου και του λεωφορείου ως μέσα μεταφοράς, της πεζής μετακίνησης και της πεζοδρομοποίησης κεντρικών οδών, όπως για παράδειγμα της οδού Ανεξαρτησίας. 

Καθόλου ήπιες δεν ήταν οι αντιδράσεις από το κοινό, που εξέφρασε τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς του, τόσο για την εφαρμογή του ΣΒΑΚ, όσο και για την περίοδο υλοποίησής τους. Κάθετοι εναντίον του σχεδίου τάχθηκαν οι καταστηματάρχες που υποστήριξαν ότι η χρονική περίοδος μέχρι να υλοποιηθεί το έργο θα φέρει ανυπολόγιστες ζημιές στις επιχειρήσεις τους, τονίζοντας ότι δεν μπορούν να αντέξουν ακόμη ένα οικονομικό πλήγμα, μετά την οικονομική κρίση, αλλά και τα μακροχρόνια έργα των δημοσίων έργων (όπως για παράδειγμα τα έργα στην οδό Μισιαούλη και Καβάζογλου).

Αντιδράσεις υπήρξαν ιδαίτερα όσον αφορά στην πεζοδρομοποίηση των κεντρικών οδών, στο θέμα των χώρων στάθμευσης, αλλά και στο θέμα των υψηλών θερμοκρασιών της Κύπρου, που δεν αφήνουν περιθώρια στους πολίτες για άνετη πεζή διακίνηση στην πόλη, όπως προνοεί το σχέδιο.

Εκ μέρους του Συνδέσμου Κατοίκων και Φίλων του Ιστορικού Κέντρου Λεμεσού εκφράστηκαν ανησυχίες για την εφαρμογή του έργου και της μετέπειτα πορείας τους, σημειώνοντας ότι το κέντρο της Λεμεσού δεν αντέχει μια «δεύτερη Σαριπόλου» και το χάος που επικρατεί σε αυτή.

Αισιόδοξη νότα στη δημόσια διαβούλευση έδωσαν με τις απόψεις τους ιδιαίτερα οι νεαροί στην αίθουσα, που φάνηκαν να επιδοκιμάζουν το σχέδιο ΣΒΑΚ. Στρέφοντας το βλέμμα τους στο μακρινό μέλλον και στα οφέλη που θα αποκομίσει η πόλη από το σχέδιο, οι νεαροί εστίασαν κυρίως στις θετικές πτυχές που θα έχει το ΣΒΑΚ στο περιβάλλον, παράγοντα που το έθεσαν ψηλά στις προτεραιότητες τους.