Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
00:00 - 01:00
Μαρία Μαρκοπούλου
01:00 - 03:00
Ηρακλής Ευστρατιάδης
03:00 - 05:00
Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
05:00 - 06:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
06:00 - 06:10
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος
06:10 - 07:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
07:00 - 07:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος
07:05 - 08:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
08:00 - 08:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Χάρης Παναγιώτου, Νίτσα Παύλου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος
08:05 - 08:30
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος
08:30 - 09:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
09:00 - 09:05
Μιχάλης Παπαευαγόρου, Νίτσα Παύλου, Χάρης Παναγιώτου, Γιάννης Κωστακόπουλος, Χριστόφορος Νέστωρος
09:05 - 10:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
10:00 - 10:10
Έλενα Χειλέτη
10:10 - 11:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
11:00 - 11:05
Έλενα Χειλέτη
11:05 - 12:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
12:00 - 12:05
Δημοσιογραφικό Τμήμα
13:00 - 13:30
Πόλυς Χαραλάμπους, Κωνσταντίνος Νικολάου
13:30 - 15:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα Deutsche Welle
15:00 - 15:10
Πανίκος Καρπέττας
15:10 - 16:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
16:00 - 16:05
Πανίκος Καρπέττας
16:05 - 17:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
17:00 - 17:10
Γιώργος Παυλίδης
17:10 - 18:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
18:00 - 18:05
Γιώργος Παυλίδης
18:10 - 19:00
Δημοσιογραφικό Τμήμα
19:00 - 19:10
Φάνης Κρίγκος
19:10 - 21:00
Κωνσταντίνος Καρεμφύλλης
21:00 - 22:00
Μαρτίνος Περδίκης
22:00 - 00:00
53 %
S
0 km/h
78 %
SE
3.1 km/h
49 %
SW
4.5 km/h
S
5.8 km/h
67 %
E
4.8 km/h
57 %
N
0 km/h

Eurostat: Σταθεροί περί τους 25.000 από το 2013 ως το 2017 οι θάνατοι από τροχαία στην ΕΕ

Ο αριθμός των θανάτων που σημειώνονται σε τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) υπολογίζεται σε περίπου 25.000 το 2017, δηλαδή 50 θανατηφόρα ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε σήμερα η Στατιστική Υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Eurostat. Ο ετήσιος αριθμός των θανάτων στους δρόμους της ΕΕ παραμένει σταθερός κοντά στους 25.000 από το 2013, σταθερά μειούμενος από 43.000 που ήταν το 2007.

Σύμφωνα με την Eurostat, τα θανατηφόρα τροχαία επιβατικών αυτοκινήτων αντιπροσώπευαν σχεδόν το ήμισυ (46%) όλων των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων το 2017, ακολουθούμενα από θανάτους πεζών (21%), μοτοσικλετιστών (15%), ποδηλατών (8%) και θανάτους σε άλλες μορφές οδικών μεταφορών (10%).

Μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ, την υψηλότερη θέση στην κατηγορία επιβατικών αυτοκινήτων κατέχει η Βουλγαρία με 64 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους (2016), που είναι σχεδόν εξαπλάσιος από εκείνον της Μάλτας (11 και πάλι για το 2016). Στην Κύπρο συνολικά 10 τέτοιοι θάνατοι έχουν καταγραφεί το 2016, ενώ για την Ελλάδα ο αριθμός των νεκρών ήταν 340 για το 2016 και 285 για το 2017.

Ειδικότερα στην Κύπρο σημειώθηκαν 54,2 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους το 2016, εκ των οποίων οι 11,8 με επιβατικά αυτοκίνητα, 7,1 με οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων, 1,2 με λεωφορεία και πούλμαν, 0 με ποδήλατα, 2,4 με μοτοποδήλατα, 11,8 με μοτοσικλέτες, 16,5 αφορούσαν πεζούς και 3,5 με άλλα μέσα.

Στην Ελλάδα οι θάνατοι από τροχαία ήταν 67,9 το 2017, εκ των οποίων 26,5 αφορούσαν επιβατηγά αυτοκίνητα, 6,1 εμπορικά οχήματα, 0 λεωφορεία και πούλμαν, 1 ποδήλατα, 3 μοτοποδήλατα, 20,1 μοτοσικλέτες, 11 πεζούς και 0,3 άλλα μέσα. Ο υψηλότερος ρυθμός θανάτων πεζών σε τροχαία ατυχήματα καταγράφηκε στη Ρουμανία (37 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων) και ο χαμηλότερος στη Δανία (3).

Η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό θανάτων σε ατυχήματα με μοτοσικλέτες (20 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους) το 2017. Στον αντίποδα, στη Βουλγαρία (2016) και την Εσθονία το αντίστοιχο ποσοστό είναι μηδέν.

Τέλος, όσον αφορά τον αριθμό των ποδηλατών που σκοτώθηκαν σε οδικά ατυχήματα ως ποσοστό του πληθυσμού, ο υψηλότερος ρυθμός θανάτων σημειώθηκε στη Ρουμανία (10 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων), ενώ μηδενικό είναι το ποσοστό στην Κύπρο (2016) και το Λουξεμβούργο.

Από τα στοιχεία διαφαίνεται σημαντική μείωση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων την τελευταία 20ετία. Μάλιστα, οι θάνατοι στην ΕΕ μειώθηκαν μεταξύ 2007 και 2017 κατά 41% . Ωστόσο, το 2017 το ποσοστό ήταν σχεδόν αμετάβλητο σε σύγκριση με το 2016, περίπου 25.000 θάνατοι, ή 50 θανατηφόρα ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους. Δεδομένης της ασήμαντης αλλαγής των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων μεταξύ του 2013 και του 2017, θα χρειαστούν περαιτέρω προσπάθειες για την επίτευξη του στόχου για το 2020, επισημαίνει η Eurostat.

Συνολικά, το ποσοστό θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ το 2017 υπολογίστηκε σε 49,7 άτομα ανά εκατομμύριο κατοίκους. Οι διαφορές μεταξύ των κρατών-μελών είναι σημαντικές: οι τιμές κυμαίνονται από πολύ κάτω από 30 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους (Ηνωμένο Βασίλειο και Σουηδία) σε πάνω από 90 στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Τα ποσοστά θνησιμότητας δείχνουν ένα σαφές χάσμα μεταξύ των χωρών χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος και των χωρών υψηλού εισοδήματος. Στα βορειοδυτικά κράτη-μέλη της ΕΕ είναι κατά κανόνα καλύτερη η κατάσταση από ό,τι στα νοτιοανατολικά και ανατολικά. Μπορεί να υπάρχει ένας συνδυασμός λόγων γι' αυτό το χάσμα, όπως οι διαφορές στο απόθεμα οχημάτων, ο καλύτερος σχεδιασμός δρόμων και η αυστηρότερη εφαρμογή των κανόνων κυκλοφορίας σε ορισμένες χώρες, αναφέρει η Eurostat.

Όσον αφορά τις αναλογίες για μεμονωμένες κατηγορίες οχημάτων, η Βουλγαρία κατέχει την υψηλότερη θέση στην κατηγορία των επιβατικών αυτοκινήτων με 63,7 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους. Ο αριθμός αυτός είναι σχεδόν έξι φορές χαμηλότερος από εκείνον της Μάλτας (11,1). Αντίθετα, η Ολλανδία φιλική προς το ποδήλατο, όπως θα περίμενε κάποιος, έχει σχετικά υψηλή αναλογία θανάτων στους ποδηλάτες, 5,9 ανά εκατομμύριο κατοίκων. Αξιοσημείωτο πάντως είναι ότι η Ρουμανία, η Ουγγαρία, η Λιθουανία, όπου η ποδηλασία είναι πολύ λιγότερο διαδεδομένη, έχουν υψηλότερες αναλογίες (μεταξύ 6,9 και 9,7).

Στην έκθεση της Eurostat καταγράφεται ότι σε χώρες όπου η ποδηλασία είναι ευρέως διαδεδομένη, όπως οι Κάτω Χώρες ή η Δανία, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι ποδηλάτες αντιπροσωπεύουν μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων απ' ό,τι σε χώρες όπου αυτό είναι λιγότερο πιθανό. Στις Κάτω Χώρες, οι ποδηλάτες αντιπροσώπευαν το 18,9% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Στη Δανία το ποσοστό ήταν 15,4%. Στο άλλο άκρο του φάσματος, στην Ελλάδα οι ποδηλάτες αντιπροσώπευαν το 1,5% των θανάτων ενώ στο Λουξεμβούργο και την Κύπρο δεν σκοτώθηκαν ποδηλάτες. Ωστόσο, η Ελλάδα είχε το δεύτερο υψηλότερο μερίδιο όσον αφορά τους θανάτους από μοτοσικλέτες (μεταξύ των χωρών για τις οποίες υπάρχουν λεπτομερή στοιχεία): το 29,5% όλων των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα ήταν μεταξύ των μοτοσικλετιστών. Η Μάλτα είχε το μεγαλύτερο μερίδιο (39,1%). Στην Πορτογαλία και στις Κάτω Χώρες, οι υπόλοιπες μοτοσικλέτες κατηγορίας «δίτροχα» αντιπροσώπευαν το 7,1% και 6,7% αντιστοίχως όλων των θανάτων, πολύ μεγαλύτερο μερίδιο από ό, τι σε άλλες χώρες.

Κατά την Eurostat, τα υψηλά ποσοστά για τους μοτοσικλετιστές στην Ελλάδα, τη Μάλτα και την Ιταλία εξηγούνται από τη μεγαλύτερη χρήση μηχανοκίνητων δικύκλων εκεί, επειδή η χρήση της μοτοσικλέτας εξαρτάται πολύ περισσότερο από τον καιρό και την εποχή. Μια ακριβέστερη αξιολόγηση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μπορεί να επιτευχθεί εάν τα δεδομένα των οδικών ατυχημάτων συγκριθούν με τη συνολική κίνηση. Ωστόσο, είναι δύσκολο να ληφθούν αξιόπιστα δεδομένα οδικής κυκλοφορίας.

Ενώ οι θάνατοι πεζών στην ΕΕ υπολογίζονται σε 10,5 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, ο στατιστικός κίνδυνος θανάτου στην κυκλοφορία είναι σχεδόν τριπλάσιος στη Λετονία και τη Λιθουανία και σχεδόν τέσσερις φορές υψηλότερος στη Ρουμανία. Το 2017 οι πεζοί αντιπροσώπευαν το 21,2% περίπου όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ. Το μερίδιο αυτό διαφέρει σημαντικά μεταξύ των χωρών, από 9,6% στη Σλοβενία ​​έως πάνω από 35% στη Λετονία και τη Ρουμανία.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι οδηγοί αυτοκινήτων και οι επιβάτες αντιπροσωπεύουν τη μεγαλύτερη κατηγορία θανάτων από τροχαία ατυχήματα (45,7% του συνόλου των τροχαίων ατυχημάτων το 2017) και οι πεζοί (21%) τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία στην ΕΕ, ελαφρώς μπροστά από τους οδηγούς και τους επιβάτες μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων (17,7%). Οι ποδηλάτες αντιπροσωπεύουν το 7,9% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στο σύνολο της ΕΕ. Επιπλέον, ορισμένα ατυχήματα που αφορούν ποδηλάτες δεν αναφέρθηκαν στην Αστυνομία. Το 7,7% των θανάτων αφορούσε τις υπόλοιπες κατηγορίες: οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων, λεωφορεία και πούλμαν και «άλλα» (κυρίως γεωργικοί ελκυστήρες και άλλα μηχανοκίνητα οχήματα).

Την τελευταία δεκαετία, η μεγαλύτερη πτώση στον αριθμό των θανάτων στην ΕΕ των 28 κρατών-μελών ήταν μεταξύ των λεωφορείων και των πούλμαν (-51,2%), ακολουθούμενη από τους οδηγούς αυτοκινήτων και τους επιβάτες τους (-44,7%) και τους επιβαίνοντες φορτηγά οχήματα (-44,3 %). Αυτό δείχνει ότι τα πολλά μέτρα που λαμβάνονται για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας αποδίδουν. Η μείωση του αριθμού των θανάτων μεταξύ των ποδηλατών (-26,6%) και των πεζών (-37,1%) ήταν, ωστόσο, μικρότερη.

Το πλαίσιο για λεωφορεία και πούλμαν ξεχωρίζει, καθώς ένα σοβαρό ατύχημα μπορεί να αλλάξει σημαντικά την τάση. Υπήρξαν 108 θάνατοι στην ΕΕ στην κατηγορία αυτή το 2011, 107 το 2012, αλλά ο αριθμός τους αυξήθηκε σε 149 το 2013, πριν μειωθεί σε 119 θανάτους το 2014 και σε 112 το 2017.

Τα ατυχήματα που αφορούσαν ελαφρά φορτηγά οχήματα (με μέγιστη μάζα έως 3,5 τόνους) αντιστοιχούσαν στο 60% περίπου των θανάτων από οχήματα. Αυτά τα οχήματα είναι συχνά φορτηγά παράδοσης, τα οποία δεν απαιτείται να διαθέτουν διατάξεις περιορισμού της ταχύτητας και / ή ταχογράφους (καταγραφή απόσταση, ταχύτητα και χρόνοι λειτουργίας).

Σε διάφορες χώρες τα εν λόγω οχήματα διαπιστώθηκε ότι συχνά εμπλέκονταν σε ατυχήματα. Έχουν διεξαχθεί μελέτες σε ολόκληρη την ΕΕ για τα ελαφρά φορτηγά οχήματα και έχει αναληφθεί κάποια δράση στο πλαίσιο του «πακέτου τεχνικής υποστήριξης» το οποίο εγκρίθηκε το 2014. Αυτό περιλαμβάνει βελτιωμένες τεχνικές επιθεωρήσεις για οχήματα μεγάλης διανυόμενης χιλιομετρικής κυκλοφορίας και περισσότερους οδικούς ελέγχους.

Τα κράτη-μέλη έχουν λάβει ποικίλα μέτρα για τη μείωση του αριθμού των θανάτων, όπως εκπαιδευτικές εκστρατείες, νομικές επιδόσεις και βελτιώσεις υποδομής (σχεδιασμός πεζών, ορατότητα). Ο κλάδος βελτίωσε επίσης τον σχεδιασμό των οχημάτων (καθιστώντας το μπροστινό μέρος των οχημάτων πιο φιλικό προς το πεζοδρόμιο) για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, καταλήγει η Eurostat.